Δευτέρα, 15 Μαΐου 2017

Συμμέτοχοι

Όπως είναι γνωστό, το Βάπτισμα είναι μη επαναλαμβανόμενο Μυστήριο. Ούτε ξαναγίνεται, αλλά ούτε και ξεγίνεται, όπως κάνουν κάποιοι άθεοι σε άλλες χώρες που υπογράφουν ‘πράξεις ξεβαπτίσματος’ (πάντως για Ορθοδόξους δεν το έχω ακούσει ως τώρα) -- άλλο αν συχνά αμαυρώνεται και μολύνεται με την μετέπειτα ζωή μας. Ωστόσο, παρακολουθώντας χθες την βάπτιση του μικρού Κωνσταντίνου, έκανα ξανά τη σκέψη ότι δεν μας εμποδίζει κανείς και τίποτε να συμμετέχουμε στα Μυστήρια και να κατανοούμε όσα λέγονται σ’ αυτά σαν να αναφέρονται και σε μας τους ίδιους, κάτι που δεν μπορούσαμε βέβαια να κάνουμε ως νήπια. Έτσι, οι εξορκισμοί, η αποταγή του Σατανά και η σύνταξη με τον Χριστό, η συνταφή και συνανάσταση στο νερό της κολυμβήθρας, η χρίση με το Μύρο, οι ευχές, όλα αυτά ισχύουν για κάθε Χριστιανό που εντάχθηκε στην Εκκλησία με τον τρόπο αυτό. Η ακρόασή τους ας είναι μια υπόμνηση όσων υποσχεθήκαμε -- μέσω των αναδόχων μας -- να τηρήσουμε στη ζωή μας, και μια αφορμή για αυτοαξιολόγηση. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για τον Γάμο, αλλά και για την Εξόδιο ακολουθία. Ας μην είμαστε παθητικοί κοινωνικοί θεατές αυτών των εκκλησιαστικών γεγονότων, που τόσο δογματικό βάθος και πνευματικό περιεχόμενο έχουν.

4 σχόλια:

Απόστολο είπε...

Έτσι ακριβώς είναι. "...Μίαν Αγίαν καθολικήν και Αποστολικήν Εκκλησία...." "...έν βάπτισμα...". Τελεία και παύλα.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ είπε...

ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΔΗΜΟΝ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΝ, Η ΕΚΛΛΗΣΙΑ(ΝΑΟΣ) ΜΕΤΕΤΡΑΠΕΙ ΕΙΣ ΚΟΙΝΟΝΚΟΝ ΧΩΡΟΝ (SOCIAL LIFE) ΚΑΙ ΟΧΙ ΕΙΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΝ ΘΕΡΑΠΕΥΤΗΡΙΟΝ,ΟΠΩΣ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΗΤΟ. ΤΕΡΑΣΤΙΑ Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΚΛΗΡΟΥ ΠΟΥ ΑΦΗΣΑΝ ΤΟΝ ΛΑΟΝ ΑΚΑΤΗΧΗΤΟΝ.

Α. Παπαγιάννης είπε...

Όπως και στην Ελλάδα, έτσι και στο εξωτερικό η ποιότητα του ενοριακού έργου ποικίλλει, και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τους κατά τόπους ιερείς και τους συνεργάτες τους. Υπάρχουν ελληνικές κοινότητες αποδήμων με μεγάλο πνευματικό έργο. Ωστόσο, θα τολμούσα να ισχυρισθώ ότι η Κατήχηση με την έννοια της συστηματικής διδασκαλίας των αρχών της Ορθόδοξης πίστης λείπει πρακτικά από παντού. Θα έπρεπε να προσφέρεται κάτι παραπάνω από την απλή ερμηνεία των περικοπών των Κυριακών. Μεγάλο και σύνθετο πρόβλημα.

Α. Παπαγιάννης είπε...

Κύριε Ευάγγελε, ζητώ συγγνώμη αλλά δεν θα δημοσιεύσω το δεύτερο σχόλιό σας, που άλλωστε δεν έχει σχέση με το θέμα μας. Σίγουρα είναι ένα μεγάλο ζήτημα, αλλά ας μην το απλώσουμε περισσότερο. Ελπίζω στην κατανόησή σας και σας ευχαριστώ για το ενδιαφέρον.